maandag 18 juni 2012

Home Sweet Home 4 - groene vingers

Of beter, het gebrek daaraan.
Want het is maar goed dat ik niet in de jaren zeventig hoef te leven. Toen het algeheel gebruik was om je vensterbanken zo vol mogelijk te stouwen met sanseveria's, lidcactussen en ander gezellig groens in terracotta potten. Met hier en daar een koperen kandelaar ertussen, of nog een porseleinen poezenbeeldje. En om het af te toppen een zelf geborduurde merklap in zo'n houten raamwerk tegen het vensterglas.

Het is aan mij niet besteed. Het blijft hierbinnen allemaal niet in leven. Ik vergeet het water te geven, het droogt uit, het laat armzalig kopjes hangen, het verkleurt geleidelijk van blad en uiteindelijk vindt het een roemloos einde in de groenbak.
Daarom beperk ik me in huis tot snijbloemen, al naar gelang het seizoen in de aanbieding heeft. En de supermarkt, want gemak dient de mens. Ik ben namelijk ook niet zo iemand die wekelijks bij de bloemist langsgaat of op zaterdag over de markt schuimt en dan met de armen vol nog zelf te formeren boeketten thuis komt.

Een vrolijk bosje tulpen.
Felgekleurde trosanjers.
Heerlijk geurden pioenrozen.
En op de vensterbank die dingen waar ik de naam altijd van vergeet...
Zo ook nu. Eh. Oh ja! Orchideeën.



Maar! De tuin maakt alles goed. Daar groeit en bloeit het 'wie nie'. Zonder dat we daar enige moeite voor hoeven doen.
De nodige buitjes, af en toe wat zon en de boel explodeert. Het onkruid helaas ook, dat is dan weer een beetje jammer.

6 opmerkingen:

Zuster_Klivia zei

Ik heb 3 planten, en al jaren ook. Doen het prima. Maar meer hoef ik er niet.

Die dingen die jij in je vensterbank hebt, heb ik ook. Eentje staat nu voor de3e keer in volle bloei. als ze uitgebloeid zijn, knip ik de takken eruit en verhuizen ze naar het naaikamertje. Tot er weer bloemen komen, dan mogen ze weer terug. Van die bakken met soepgroenten in de woonkamer, word ik niet blij.

Barbaramama zei

Hahaha herkenbaar! Hier ook geen planten in huis omdat ik ze ombreng....

Je tuin is prachtig! Wat moet dat een genot zijn om naar te kijken.

Home sweet home X

helen zei

mooi hoor, bij je, binnen én buiten!

Marlies zei

Wat een romantische uitbundigheid bij je in de tuin zeg! Rozen, lavendel, hortensia's, Zálig! Verder gaat het hier precies hetzelfde hoor: alles wat voor de watervoorziening van mij afhankelijk is, is helaas geen lang leven beschoren. Achja, het tuincentrum is geduldig, ook voor kamerplanten ;)

Mars zei

Prachtige tuin! (ik zie het onkruid niet hoor...)
En houd je die Orchideeën wel in leven dan?? De knoppen vallen er bij mij altijd al af :) Wel 3 planten die in leven blijven, maar die zijn dan ook heel makkelijk; koppie laten hangen, snel water geven en ze trekken weer bij :)

Kim zei

Zo mooi he al die bloemen met al die kleuren =)