maandag 22 december 2014

April

Vrijdag, 11 april

Mam en ik zitten in de taxi. Bestemming Utrecht. Om 12:00 uur wordt mijn piccline geplaatst. Ik moet weer een intraveneuze kuur. Gelukkig kan het thuis.
De controle twee dagen eerder was matig. Mijn longfunctie liet een dipje zien en zo voel ik me ook. Er zit veel slijm. Traplopen gaat niet heel soepel. Tijdens de inspanningstest kom ik minder ver dan vorig jaar.
Eigenlijk sukkel ik al vanaf februari. We zouden met carnaval naar Parijs gaan. Daar voelde ik me niet fit genoeg voor. Het slotje dat ik kocht om aan de Pont des Arts te bevestigen hangt nu romantisch aan ons eigen tuinhek. Het sleuteltje moeten we nog in de Maas gooien. Want we zijn NTB*. Natuurlijk.

Gek hoe vertrouwd je raakt met niet per se plezierige omstandigheden. De Blokhut, de anesthesieruimte waar mijn lijn geplaatst wordt, heeft geen geheimen meer. De mannen die er werken herkennen me en ik hen. Ik grap wat met broeder Leen. De procedure van het plaatsen kan ik dromen. Als ik er een beetje behoorlijk bij kon en twee handen tot mijn beschikking had, lukte het ook wel om hem zelf te prikken. Bij wijze van spreken.

's Avonds komt de thuiszorgelf. Want ik ben nog steeds van mening dat je dergelijke medische zaken moet overlaten aan mensen die ervoor geleerd hebben. Ik mis echter nog wat essentiële onderdelen om de kuur op te kunnen starten. De medicijnen zijn inmiddels door de ziekenhuiskoerier bezorgd. Mijn infuuspomp en toebehoren moeten nog arriveren. Een rondje bellen leert dat het pakket op een onbekend adres hier in de wijk is afgeleverd. Het mysterie is compleet. Op een drafje ga ik naar het opgegeven adres. Het duurt lang voordat de deur opengaat. In de gang zie ik de gewraakte zending al staan. De man des huizes is net zo verwonderd als ik. Maar het was evengoed niet in zijn botte harses opgekomen om de doos - waar mijn adres opstaat - bij ons af te komen geven.

De kuur slaat aan, ik hervind mijn energie. Eind goed al goed. Het kan lente worden.

*NTB = Niet Te Breken, een puberterm onder meisjes die ik graag bezig

Geen opmerkingen: