woensdag 4 februari 2015

Plog 35 - Ook in de nieuwe werkelijkheid gaat alles door

Wat deed ik op 04 februari 2015?

Nou. D-day. Hebben we er een beetje zin in???

Sara mag naar opa en oma (ik schaam me nog steeds een beetje om dit zo te typen, haha). Heb je daar een beetje zin in???

Het werkpaard heeft er altijd zin in. Mijn lief schakelt moeiteloos over naar chauffeur, mantelzorger en geliefde.

Het verkeer zit mee. We tikken hem af op anderhalf uur. Netjes.

Opbeurende plaatjes in de centrale hal.

Omdat we te vroeg zijn is er tijd voor een versnapering op het gezelligste terras van Huffels, de horeca-uitbater van het ziekenhuis. Tegen pretparkprijzen, dat wel.

Het uur u. In het kleinste spreekkamertje blijken met gemak vijf personen en een longfunctieapparaat te passen. Op zich al een prestatie. Dat ik daadwerkelijk heb geblazen is ook een prestatie, want dat was helemaal nog niet zeker. Mijn blaasfobie komt namelijk niet uit de lucht vallen. Ik heb een beetje gelogen, over mijn laatste blaasbeurt. Ik blies tijdens de vorige controle wel degelijk. Alleen ben ik toen zo geschrokken van het resultaat dat ik op dat moment niet anders kon dan het verzwijgen. Het had tijd nodig om te bezinken. In de tussentijd heb ik hard aan mezelf gewerkt. Gesprekken met mijn psycholoog, trainen met mijn fysio en TLC van deze en gene. Vandaag blies ik een stabiele longfunctie ten opzichte van oktober. Daar ben ik erg blij mee. Dat mijn longfunctie op dit moment 37% is is een nieuwe werkelijkheid. Eentje die me op dagen als deze tranen bezorgt. Toch lukt het me inmiddels om naar mijn nieuw geïmplementeerde mantra te leven.
Het is wat het is. Ik focus me op de goede dagen en wat ik allemaal wel kan.
Na de longfunctie spreken we over sondevoeding. Alle neuzen staan dezelfde kant op. Het is de hoogste tijd voor een maagsonde. Binnen een maand wordt er een PEG-sonde of een PRG-sonde geplaatst. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de PRG-sonde. Wordt snel vervolgd.

Materiaalpech. In het vanmorgen geplaatste infuusnaaldje blijkt een flinke knik te zitten. Geen wonder dat mijn bloedsuiker de hele ochtend en middag zo hoog is.

Nou dikke doei UMCU. Het was ons weer een waar genoegen.

Intussen op het ouderlijk nest. Waar de teugels gezellig gevierd worden.

Wij sluiten aan in de file.

En verderop nog een.

Stukje hagel.

Mijn ouders hebben super lekkere boerenkool bereid.

Ook in ons dorp wordt de carnavalskrant verkocht door de raad van elf. En natuurlijk nemen we er een af. De kans is groot dat deze krant over een maand door diezelfde raad van elf weer wordt meegenomen als de oudpapierkar langsrijdt. Zo gaat dat op een dorp.

Met een vers lakje op de nagels voelt een mens zich meteen beter.

Wat een mooi liedje maakten Wudstik en Ali B. Luister maar. Ik vind het leuk dat er progressie in het programma zit. De batjes en boefjes zijn op, nu zijn de serieuzere muzikanten aan de beurt.

En zo ging ook deze dag gewoon voorbij.

Hej hej.

9 opmerkingen:

Jolanda zei

Trots op je.
En hoe Sara zit bij je vader is fantastisch.

Mara zei

Knap gedaan!! Je hebt de eerste keer al overwonnen. Samen met je lieve sterke sjrd. Goed bezig zou ik zeggen.

Sarah zei

Ik krijg ook een beetje traantjes als je schrijft over je nieuwe werkelijkheid. Ik herken het zo. Fijn dat de dag nu geweest is, even klaar. Het is wat het is en er zit best altijd wat moois in, maar ook hier en daar wat k*ts. xx

muisje zei

Ik kan me je blaas angst goed voorstellen hoor. Ik zweet de laatste tijd ook altijd peentjes als ik moet blazen. Maar dapper van je dat je het ziet als je nieuwe werkelijkheid. Dikke knuffel voor jou

Belly1958 zei

Longfunctie blazen is stress. En nu ook nog die sonde.... hopen dat het werkt
Ik vind je sterk&dapper om er zo - met die mantra - tegen aan te (proberen) te kijken! Sterkte, hoor!

Tamara M. zei

Zoals Sarah zegt, ik krijg ook traantjes als je schrijft over je nu stabiele lonfunctie. Pfoe, dat moet een knauw geweest zijn. Kan me goed voorstellen dat je dat niet direct de wereld in strooit. Dikke knuffel van hier. xxx

Ydnas zei

Dapper dat je voor de sondevoeding gaat! En blijf voorlopig maar lekker stabiel :)

jootje zei

De nieuwe werkelijkheid... is niet zoals de perfecte nieuwe jas, je blaas stress , tsja herkenbaar. De nieuwe werkelijkheid is nieuwe hervonden stabiliteit dat de sondevoeding je daar een handje mee gaat helpen zou fijn zijn. Ik ben miss niet het leukste voorbeeld.. maar wel een voorbeeld van stabiliteit. Als je stabiel blijft went die nieuwe jas ook. x

nicole lommen zei

Sterkte met alles! Heb veel bewondering voor je dapperheid!