zondag 19 april 2015

Plog 109 - Een dag vol verleden

Wat deed ik op 19 april 2015?

Goedemorgen vanaf de steiger achter ons huis.

Kunnen we dit thuis ook maken? Echt zo tof!

Het is alweer bijna tijd om de sleutel van het gele huis in te leveren. Jammer hoor. 

Dag Waterresort Bodelaeke. Je was top!

Vlak na dit Kodak-moment en vlak voor vertrek laat ik nog even een van de vier blikjes cola op de grond vallen. Spuitend draait het zich een weg door de keuken. Ik doe mijn bijnaam weer eens goed eer aan.

Nou, op pad. Waar gaan we heen?

Een hoop stenen bekijken in Havelte.

Die ontzettende kinderen blijven mijn fotoshoot bomben. 

Dit is geen Havelte meer. Moeders, waar breng je ons naar toe?

We zijn in Frederiksoord. Om de herinneringen aan de Maatschappij van Weldadigheid te bekijken. Het ademt hier geschiedenis.

Oh. Sara drukt ook even haar stempel op de geschiedenis. Nou ja, er zullen haar vast heel wat negentiende eeuwse hondjes zijn voorgegaan.

Deze mevrouw woont in een van de bewaard gebleven koloniehuizen. Ze aast dagelijks op toeristen die ze kan vertellen over het verleden. Mijn moeder heeft daar een zwak voor. Zodoende hobbelen we achter het smotsige vrouwtje aan. Nadat ze mij een groezelige hand heeft toegestoken. Want ik zit voor de gelegenheid even in de rolstoel. En mensen in een rolstoel moet je altijd wat extra aandacht geven. Ze demonstreert hoe de eeuwenoude waterput nog steeds helder water levert. Met een constante temperatuur van 4 graden Celsius. Ideaal om thee van te zetten. Mijn moeder durft er een slokje te nemen. Om het af te maken reikt het oermensje mijn moeder daarna een vettig lapje aan om haar handen aan af te vegen. "Ik doe hier alles mee," besluit ze. Als mijn moeder de komende dagen ziek wordt weten wij hoe het komt.

Er is ook een beeldentuin.

Hier zitten we weer in het heden. Op weg naar huis.

Niet lang na het vertrek sukkel ik in een heerlijke autodut. Ruim een uur later zijn we ineens hier.

Ik kijk terug op een heel mooi en fijn weekend.

We sluiten af met friet.

Hej hej.

1 opmerking:

Ydnas zei

Heerlijk hoor zo'n weekendje eruit, nu vast weer lekker bijkomen.
En ieuw dat doekje ;)