maandag 20 april 2015

Plog 110 - Ik blijk dus dol op de sj-klank

Wat deed ik op 20 april 2015?

Ach Saartje, ben je moe geworden van je ochtendlijke zonnebaad sessie? Het zij je gegund hoor. Thug life.

Blote armen blote voeten! Woehoe!

Vingers in lucht voor wie ook een Kipling etui had! Of een tas.

Moet je die heggen zien. Gaat echt hard nu! Het begint steeds meer ergens op te lijken.

Ben je klaar met op de bank liggen poppekopje?

Mooi, dan gaan we een rondje lopen. Kijk toch hoe mooi die kleuren.

Ja. Blij!

Zelfs het onkruid op de nog te bebouwen prairie vind ik mooi.

Even naar mijn vriendinnen apothekersassistenten. Maandag is nieuwe easy pumps-dag. Je zou verwachten dat je daarvoor bij de betere schoenenwinkel moet zijn hè?

Bij mijn ouders in de achtertuin. Waarschijnlijk is dit de laatste lente dat deze kersenboom bloesem geeft. Mijn vader heeft de kettingzaag al uit het vet gehaald. Jammer hoor.

Maar ik ben mijn bril dus kwijt. Ik weet zeker dat ik hem in de medicijnenkoffer heb zien liggen, vlak voor vertrek uit Giethoorn. Alleen is hij nu behoorlijk onvindbaar. Ik kom even vragen of mijn moeder hem soms gevonden heeft, tussen hun bagage. Dat is natuurlijk niet zo. Wel toffe tulpen!

Bij de parkeerplaatsen van de supermarkt ben ik getuige van iets wat een flinke verkeersruzie kan worden. Een heethoofd staat in zijn recht en eist dat ook op. Het is alleen nogal een sjab en dat maakt het wel grappig. Wat een sjab is? Het lijkt op schorem denk ik. In Roermond wordt in een deel van de stad sjabbe-Remunjs gepraat. Meestal in de van oudsher volkse wijken. Persoonlijk vind ik het een prachtige vorm van dialect. Recht voor zijn raap, romig. Ik denk dat sjab mijn Limburgs lievelingswoord is. Samen met sjlok (snoep), sjottelsplak (vaatdoekje), sjtraevele (bekvechten), sjalevaeger (klaploper). Wacht, het zit hem vermoedelijk in de sj-klank. Waarom denk je dat ik een Sjrd heb uitgekozen?

Gevonden! Hij lag gewoon in de keukenla, waar al onze brillen liggen. Sjrd kwam ermee aanzetten. "En welke bril is dit dan?" vroeg hij olijk. Ik geef het ruiterlijk toe. Ik heb gezocht als een man. Maar ja, ik had mijn bril dan ook niet op.

Hej hej.

4 opmerkingen:

Marsj zei

Zo 'n blog waar ik blij van word! Hoezee!! En ook ik sjteek (;)) twee vingers in de blauwe lucht!

Marsj zei

En ik moest zowaar bewijzen dat ik geen robot ben. Meestal publiceert ie m meteen óf 'hij' neemt genoegen met het aanvinken van de optie 'ik ben geen robot'. Maar ik ben dan natuurlijk ook heel betrouwbaar. Maar vandaag dus ff niet! Vind ik ook weleens leuk.

Merel zei

Ja, etui en rugzak! Rugzak heb ik op een gegeven moment weg gedaan (waar naartoe vraag ik me nu af??), etui gebruik ik nog steeds. Allebei wel in de aanbieding gekocht destijds, ik wilde er wel bij horen maar vond het eigenlijk veel te duur, hahaha.

Vnn zei

Ik! Paarse boekentas! Maar ik heb die dan weer niet bewaard...