woensdag 9 september 2015

Plog 252 - Tour de Friesland

Wat deed ik op 09 september 2015?

De supermarkt hier in het dorp heet Feijen. De grappen die je daarover kunt maken zijn schier eindeloos en uiteindelijk van een bedenkelijk niveau. Sjrd neemt de proef op de som door er nu zelf eens een kijkje te gaan nemen. Zijn blikjes zijn immers op.

Ik kan vooralsnog vooruit met mijn eierkoekenstash.

Zie daar. De benodigde blikjes en zelfs verse broodjes in een tamelijk vakantie-achtig zakje. Top.

De zon is er zelfs van gaan schijnen. Sjrd test een van de terrassen die we tot onze beschikking hebben.

Ik kalefater me intussen op. En heb meteen maar mijn nieuwe vest aangetrokken.

En mijn nieuwe schoenen! Ze zitten beestachtig lekker.

Nou, waar gaan we op aan vandaag?

We rijden in elk geval langs de echte Kameleon. Die hebben we toch maar mooi te pakken.

Ach, de brug staat open. Het zal niet de laatste keer blijken vandaag.

Er moet zelfs een zonnebril aan te pas komen.

De eerste stop van onze tour door de provincie maken we in Heeg. Sjrd is hier vroeger verschillende keren op zeilkamp geweest. We maken een kleine wandeling over de herinneringenlaan.

Op onze doorreis naar Woudsend passeren we zomaar een hele hoop gelukkige koeien in een hele grote wei. De een graast, de ander ligt genoeglijk uit te rusten in het sappige gras waar ze zonet nog van at. Wat een leven.

Aan de overkant van de weg zien we zo'n zelfde kudde makke schapen. Wat een ruimte.

In Woudsend houden ze er duidelijke instructies op na. Ik hou daarvan.

Het is een kneuterig dorp, zoals zovele in Friesland.

Deze foto hoefde maar drie keer over.

Vele kerkjes hebben inmiddels een andere functie gekregen. Je zou hier wonen zeg.

Onderweg naar Akkrum maken deze blije paarden die zorgeloos de ruimte staan te hebben the big three from Friesland compleet. Hier kunnen we in Limburg nog wat van leren, met onze hekken. Maar ja, wij hebben dan ook geen slootjes. Met onze lössgronden.

Ik voel me zelf ook heel blij en vredig in Akkrum, op een bankje. In de zon.

Allemaal leuk en aardig maar om half kwart voor vijf moeten we thuis zijn voor de tijdrit van Tom! Voor ons is het geen vakantie zonder grote wielerronde.

Gekookt hebben we tot dusver niet maar zo'n vaatwasser raakt toch wel vol. Ik ben erg enthousiast over de hoogte ervan. Je hoeft niet te bukken bij het in- en uitruimen. Zodoende sta ik de hele avond in de keuken, te hutteren met het servies.

Hej hej.

Geen opmerkingen: