zondag 15 mei 2016

Plog 501 - Verlichting gezocht en gevonden

Wat deed ik op 15 mei 2016?

Goedemorgen Haarlem! Wat lig je er schitterend bij vanaf deze kant.

Het nadeel van hotels blijft dat je je moet aanpassen aan hun ontbijttijden. Omdat wij nogal uitslapers zijn en niet van haasten houden zul je ons nooit vinden in de ontbijtzaal. De Orkambitijden blijven echter heilig en daarom nam ik zelf een fles houdbare melk (ieuw!) mee. Ook weer opgelost.

Zo te zien is Sjrd al helemaal klaar voor vertrek.

Ik ook hoor. Fris en fruitig en helemaal doorgesprayd. Laten we op zoek gaan naar een ontbijt slash lunch. Volgens mij heet dat brunch.

We belanden bij Fortuyn aan de Grote Markt, een hippe tent waar je lekker de hele dag door kunt eten. Een deel van het personeel is nog niet helemaal wakker deze eerste pinksterdag, maar de hipheid van het industriële interieur moet dat denk ik compenseren. En de Waylon lookalike achter de bar, die iedereen van een zwoele knipoog voorziet.

Het weer wil nog niet zo. Eigenlijk hadden we onze winterjassen mee moeten nemen. Maar wie verzint dat nou, als je twee dagen geleden nog in je zomerkleren rondliep?

We besluiten ons heil te zoeken in het Teylers Museum. Hier is het op zijn minst windstil en warm en sowieso ademt het er de Verlichting. Net waar we naar op zoek zijn!

Het Teylers Museum is een vergaarbak voor alles wat met kunst en wetenschap te maken heeft. Voor een alfa als ik is vooral die wetenschap lastig te duiden. Ik vind het heel knap allemaal maar ik begrijp er geen snars van. Bij de grote elektriseermachine hierboven denk ik dan ook vooral "aha".

En ik verbaas me over deze lege fruitschaal bovenop een oud tafeltje. Dat je daar zomaar aan kunt komen. Niet dat het mag, maar het kan. En dus doe ik het. Ik weet nog net niet het geheel om te donderen als ik mijn tas over mijn schouder zwiep.

Kijk dan! Het (of in elk geval een) topje van de Mont Blanc. Nou mooi dat het hier al ligt, hoef ik daar ook niet meer naar toe! Scheelt toch weer een hoop gedoe.

Het effect van een holle spiegel. Magisch.

Dat bedoel ik.

We boffen dat we hier op zondag zijn want nu kunnen we meelopen met de gratis Teylers Tour. Een enthousiaste mevrouw leidt ons een uur lang rond langs alle hoogtepunten van het museum. Dat is precies wat voor mij. Ik word graag actief bijgespijkerd over allerlei zaken. Als ik in mijn eentje ronddwaal ben ik het overzicht al snel kwijt, of ik raak binnen mum van tijd verveeld. De dame drukte ons op het hart vooral ook de ballonvaart boven de Alpen te maken, middels virtual reality. Nou oké. Daarom zit Sjrd hier met een Oculus Rift op zijn hoofd heel casual met zijn hand op het mandje onder de ballon geleund. Geinig.

Kiek dan wie we daar hebben?! Hier kan geen museum of Verlichting of Oculus Rift tegenop! Proost schatjes, wat fleuren jullie deze zielloze tent met boudoir sfeer toch prachtig op. Maar zullen we het hier bij een drankje laten? Haarlem moet vast iets beters in petto hebben.

Zeker wel! We zijn verkast naar Van Beinum en dat is een goede keus. Ook al kijken we en masse wat moeilijk.

Ah zie je wel! Het bruin fruit gaat erin als koek.

Wat een bonus dat we elkaar alweer zo snel zien! We vieren het met fijne praatjes, nog een lachbui, meer drank en eten. Ook al denkt mijn buik er inmiddels het hare van. Volgens mij snakt ze naar een klassieke zak sondevoeding.

Nou Dexter, succes met je vlees!

Ik sluit deze heerlijke dag wederom af in bad. Voor het gemak zelfs met de foto van gisteren.

Het thuisfront laat weten dat daar ook alles onder controle is. Mooi.

Hej hej.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Irene,

wat leuk dat je in onze stad was!
Jammer dat het niet echt lekker weer was. En jammer dat ik jullie niet toevallig even tegen ben gekomen.

Tot snel en de groeten uit Haarlem!

Fred

Hoestende Avonturier zei

Heee je was in Haarlem! Wat een fijne dagen lijken het. Mooi! En gefeliciteerd met de vijf jaar nog :)
Wil je trouwens wel geloven dat ik een maandje geleden PRECIES aan hetzelfde tafeltje zat in Fortuyn als jij en Sjoerd hier? Vandaar die klodder slijm die je tegen kwam. Grapje. Hoop ik toch zeker iig.
Van Beinum daarentegen is al een tijd geleden voor mij, maar ziet er zeker gezellig genoeg uit om snel weer eens heen te gaan!