woensdag 28 september 2016

Septemberfavorieten

September. Het was de afgelopen jaren niet mijn meest favoriete maand. Sterker nog, het was de maand waar ik steevast het meest tegenop zag. Natuurlijk omdat hij het eind van de zomer met zich meebrengt. Maar ook vanwege mijn gezondheid, die jaren achtereen elke september een vrije val leek te maken. Volgens mij heb ik vanaf 2008 iedere september met medisch gedoe gekampt.
Hoe anders verliep het dit jaar. De zomer trok zich geen bal aan van de geplande seizoenswissel en gaf ons een extra maand vakantiegevoel cadeau. De jurkjes, flessen zonnebrand en zonnebrillen liggen nog steeds binnen handbereik. Zelfs de barbecue werd nog eens aangezwengeld. Nu de maand echt op zijn einde loopt, durf ik ook best te benoemen dat deze september qua gezondheid alle verwachtingen heeft overtroffen. Ik heb me zowat alle dagen kiplekker gevoeld. En die enkele dag waarop ik wat tekenen van moeheid vertoonde, was dat geen reden om te panikeren. Iedereen is wel eens moe, tenslotte.
Om deze heerlijke maand gepast af te sluiten deel ik graag mijn septemberfavorieten met je. Misschien heb je er in oktober ook nog wat aan.

Sinds de Nederlandse band Chef'Special het liedje In Your Arms uitbracht, ben ik de mannen uit Haarlem met bovengemiddelde interesse blijven volgen. Hun catchy muziek is een aangename mengelmoes van pop, rap, rock, funk, ska en reggae. Daar slaan zelfs mijn houterige heupen van op hol. Amígo is hun nieuwste parel. Het uptempo liedje past wat mij betreft perfect bij de verlengde zomer. Steeds als ik het hoor, voel ik de aangename warmte van de septemberzon op mijn gezicht. Amígo!

Een YouTube juweeltje van geheel andere orde is het kanaal van Joardy Film. Ik geef toe, de filmpjes zijn gortdroog en tamelijk absurdistisch dus je moet er een beetje van houden. Ze doen mij best wel denken aan het olijke VPRO-duo van weleer Rembo en Rembo. De frequentie van uploaden zou wat mij betreft best wat hoger mogen liggen. Want er is niks zo lekker als je dag beginnen met een hikkende lachpartij. Gewoon kijkon dus.

Die zomer zo lang mogelijk proberen vast te houden is altijd een goed idee. Maar het is ook zaak om je goed voor te bereiden op de herfst die toch echt komen gaat. Bij herfst denk ik aan zachte truien en comfortabele vesten. Sloffen aan en dekentjes op de bank. Brandende kaarsjes en een mok dampende thee. En stiekem strooigoed schransen ook al is het nog lang geen pakjesavond. Je moet er tegenwoordig akelig vroeg bij zijn wil je in december nog iets behoorlijks pepernotigs te knabbelen hebben. Bij de Hema vond ik alvast de perfecte woontrui. Hij is lekker zacht en lekker ruim. Dit zou zomaar eens de trui kunnen zijn waarin je me de komende maanden kunt uittekenen. Voor de zekerheid heb ik hem daarom ook meteen in een andere kleur gekocht.

Bridget Jones. Wie is er niet groot mee geworden? Ik ken geen enkele vrouw die haar boeken niet heeft gelezen en de films niet ontelbare keren zag. Luid kwelend ALL BY MYSEEEELF. Drie jaar geleden alweer kwam het derde boek over Bridget uit. In Mad About the Boy is Bridget een weduwe van begin vijftig met twee kinderen. Mark Darcy is dood (*huil*) maar gelukkig wipt Daniel Cleaver nog geregeld langs.
Dat op de filmposter van Bridget Jones's Baby niet Hugh Grant maar Patrick Dempsey staat afgebeeld kan van alles betekenen. Wat precies ga ik morgen met eigen ogen aanschouwen. Ik ben heel erg benieuwd naar het hoe en wat van deze film, die speelt in de tijd tussen het tweede en derde boek. Pff, bijna hogere wiskunde op deze manier.

Geen opmerkingen: