zondag 2 oktober 2016

Shopvlog september 2016

Voor het eerst in mijn ruim elf jaar oude blogcarrière ben ik een beetje nerveus voor het plaatsen van een bericht. Dat heeft alles te maken met de comfortzone waarin ik me het liefst wentel. Niks wandelt zo prettig als de gebaande paden. Maar het is ook algemeen bekend dat je voor wat glitters en magie af en toe het bekende los moet laten. Dat bloggen en ploggen en hier en daar een column is een kunstje wat ik inmiddels prima onder de knie heb. Het werd dus de hoogste tijd om mezelf een nieuwe uitdaging te geven. Het laat zich raden welke stap dat is...

Juist. Vloggen. Zelf bewegende beelden opnemen, deze monteren en op YouTube zetten. *slik*
Nu vraag je je misschien af wat ik daar zo spannend aan vind. Want mijn hele hebben en houden (in elk geval van wat ik wereldkundig wil maken) staat al online in woord en beeld. Wat is dan nog het verschil tussen bewegend beeld met geluid, zou je denken? Natuurlijk het onbekende. Maar ik vind het denk ik een stuk confronterender. Jezelf in actie zien en horen. Het is rauwer, minder gecensureerd. Alles wat je niet mooi of stom vind aan jezelf zet je voor je gevoel in de etalage. Zodat de rest van de wereld er lekker naar kan kijken.

Al vloggend merkte ik dat het een groot leerproces is. Hoe je in de camera kijkt, praat, beweegt. Dat een mens bij elkaar gehouden wordt door stopwoordjes. In mijn geval besta ik voor 60% uit "een beetje, gewoon leuk en basic" en wordt dit alles samengehouden met charmante smekgeluidjes. Daarnaast komt nog het hele monteerverhaal. Daar gaat vooral heel veel tijd in zitten. En frustratie want hoe werkt dit verdomme allemaal?!
Wat bijna niemand weet is dat ik de eerste versie van mijn vlog al binnen twaalf uur van YouTube verwijderde. Ik werd 's morgens wakker met een heel unheimsich gevoel. Dat filmpje moest eraf en wel meteen. Zodoende nam ik een tweede op. Waar ik ook niet helemaal tevreden over ben maar waar ik het wel mee moet doen. Zoals gezegd zit ik midden in een leerproces. Het hoeft niet meteen perfect te zijn. En daarbij, wat is perfect?


Pas toen het filmpje online stond en ik mijn kleren voor de zoveelste keer aan het opvouwen was, kwam ik erachter dat ik mijn nieuwe spijkerblouse nog vergeten ben te laten zien. Dat is dan maar zo. Onthoud dat hij gewoon leuk is, en een beetje basic.

1 opmerking:

kliefje zei

Leuk. Erg leuk. Maar je plogjes zijn leuker. Ik geniet altijd van je droge commentaar. En ik mis Saar in je vlog ;)