dinsdag 1 november 2016

Plog 629 - Onder tijdsdruk in Thorn

Plog 629: wat deed ik op 01 november 2016?

Goedemorgen! Moet je kijken wie er vandaag jarig is... The Artist Formerly Known As Maya From Lesbos. Met haar Griekse paspoort en geschatte geboortedatum. Want met die zwervers weet je het natuurlijk nooit zeker. Maar we doen gewoon alsof ze vandaag vier wordt. Hoera!

Daar zal ik dan eens een luisterrijk ontbijt op eten. 

Door al dat drukke gedoe van mezelf kom ik amper nog aan het bijhouden van televisieprogramma's toe. Vanmorgen heb ik dus de pauzeknop ingedrukt en gun ik mezelf een moment van bijkijken. Ik wil graag die korte documentaire over Prinses Juliana zien en natuurlijk Zondag met Lubach. Het item over de roetveegpiet is wederom briljant. En inderdaad, het zijn grofweg de kindjes van tussen de 40 en 80 jaar die het meeste moeite lijken te hebben met een kleine aanpassing aan het sinterklaasfeest.

Uhm. Ja. Er is duidelijk iets aan de hand met het linker plantje. En mijn groene vingers. Ik vermoed een causaal verband. Sterk staaltje huishoudkunde weer zeg, een vetplantje vermoorden. *schudt meewarig het hoofd en rolt met ogen*

Aan pompoensoep is weinig groens aan. Ik waag het er gewoon op. De vorige pan was lekker maar helaas niet zo romig. Eens kijken wat een litertje bouillon minder voor effect sorteert.

Tadaaa! Per-fect! Deze soep is zó lekker dat ik het liefst de hele pan in een keer achterover giet. Het feit dat we vanavond nog op restaurant gaan weerhoudt me hiervan. Maar anders...

Na een uitgebreide douchesessie heb ik meteen alvast mijn zwarte jurkje aangetrokken. Ik blijf me namelijk niet aan het omkleden.

Nou, laat ik dan ook mijn nagels maar eens onder handen nemen. Er zijn vast nog meer programma's die ik terug kan kijken terwijl mijn gelakte nagels drogen.

Moet je kijken wat de bezorger van de apotheek net kwam brengen. En ouderwetse insulinepen en een doos naaldjes. Er is namelijk een ontwikkeling gaande. Mijn diabetes lijkt zich steeds verder te capituleren. Wat??? Ja. Sinds ik mijn nieuwe insulinepomp draag, lijk ik nog gevoeliger voor insuline. Hij staat op de allerkleinste basaalstand afgesteld en er is amper ruimte om nog bij te bolussen. En nog steeds moet ik hem dan de meeste tijd gewoon uitzetten omdat ik anders in allerlei hypo's schiet. Niet fijn. Een belletje met mijn diabetesverpleegkundige leerde wat ik zelf ook al vermoedde: "Irène, ik denk dat jij van de pomp af moet." En zo geschiedde. Orkambi Orkambi, wat doe je toch allemaal met me?!

Als we hier het jarig Jetje niet hebben! Het heeft hare jarige majesteit behaagd om de godganselijke dag gezellig in de tochtige hal te blijven liggen. En uitgerekend vlak voor we weg moeten lijkt de woonkamer haar wel een knus idee.

Kijk nou, we zijn weer eens in Thorn. Altijd leuk.

Het is niet alleen Sara's verjaardag vandaag, ook mijn overleden zus zou vandaag verjaren. We hebben er een flinke karaf rode wijn op besteld.

De locatie van dit etentje, dat tevens voor Sjrds en mijn verjaardag was, zorgde trouwens nog voor wat opschudding. Het was al niet zo makkelijk om een leuk restaurant te vinden en uiteindelijk koos ik voor deze optie. Op het eten was niks aan te merken. Lekker en genoeg. Maar de ambiance was nogal karig. En ouderwets. Zeg maar terug naar begin vorige eeuw. Met als triest dieptepunt de bedienende eigenaar, die op zijn laatste krachten door de zaak slofte, met het hemd half uit de broek. En ons om half tien zowat de zaak uitkeek, nadat we in een moordend tempo drie gangen achter de klep hadden gemoffeld. Het was nog geen sinecure om de bestelde literkaraf rode wijn leeg te drinken. Gelukkig kregen we hulp van mijn vader. Op die man kun je altijd bouwen.

Hej hej.

4 opmerkingen:

Karlijn Baert zei

Gefeliciteerd met Sara en jullie zelf!
Ik wist niet dat je een zus had.
Groeten, Karlijn

Mara zei

Waar zouden we zijn zonder de vaders?
Proost.
Op je zus.
Op Saar.
En op jullie beiden!

Oh..en op orkambi natuurlijk!

Vnn zei

Gefeliciteerd met Rn en Sr! TafkaM (proest!).
Ik ben zelf helemaal niet gek op pompoensoep, te emelig (kan er geen ander woord voor bedenken). Maar mijn man hier had herfstvakantie deze week en vond dat iemand hier in huis eens zelf soep moest maken. Aangezien hij nog een heel leven op mij kan wachten heeft hij het zelf maar gedaan en dat is dus pompoensoep geworden. Hij heeft (naast de ingrediënten die jij gebruikt) sinaasappel, gember en verse rode peper toegevoegd. Dat gaf toch wat meer pit. Probeer maar eens! Ik heb voor de rest van de winter genoeg pompoensoep gehad.

Vnn zei

Proost op Rn was hier meer gepast wellicht. Je weet dat het van mij komt, en hoe ik het bedoel...