vrijdag 28 april 2017

CF in de media

De laatste weken was CF weer regelmatig in de media. Dat vind ik een goede zaak. Hoewel de ziekte lang niet meer zo onbekend is als vroeger, is elke vorm van aandacht nog steeds meer dan welkom. Want aandacht genereert bekendheid, begrip en financiële middelen om de ziekte te verslaan. Ooit. Kim, Robin en Demi verleenden hun medewerking aan mooie stukjes CF-promotie en in alle drie hun optredens vond ik veel herkenning.

Kim Moelands onderging in 2010 op het nippertje een longtransplantatie en was onlangs te zien in een mooie aflevering van De wandeling. Op het heerlijke eiland Terschelling vertelt ze over haar indrukwekkende leven met CF. In Kim komen al mijn persoonlijke angsten die met CF gepaard gaan samen. Ze schreef er al over in haar autobiografische boeken Ademloos en Weerloos. Haar er op tv over te zien en horen praten raakte me opnieuw keihard in mijn open CF-zenuw.

Robin Venema is 18 en liet in Je Zal Het Maar Hebben een stukje van zijn leven met CF zien. Hoewel we niet van dezelfde generatie zijn, was ik verrast door de overeenkomsten die een jongvolwassene en een bijna veertiger hebben ten aanzien van de beleving van onze ziekte. De issues zijn niet leeftijdgebonden, ze zijn universeel.

Demi van Es staat in het meinummer van de LINDA. met een openhartig interview en fantastische foto over de nare gevolgen van prednisongebruik. Ze onderging al op achtjarige leeftijd een longtransplantatie en maakt pijnlijk duidelijk dat een leven met nieuwe longen niet alleen maar rozengeur en maneschijn is.

Ik vind het super stoer dat mijn CF-collega's hun verhaal hebben gedaan!

Geen opmerkingen: